مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) لجستیک

مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) لجستیک

  1. زمان ارسال: مشکلات احتمالی را در فرآیند انجام سفارش خود مشاهده کنید
  2. دقت سفارش: بر میزان حوادث نظارت کنید
  3. دقت انتخاب: چه تعداد سفارش بدون خطا انتخاب می شوند؟
  4. زمان تحویل: میانگین زمان تحویل خود را با جزئیات پیگیری کنید
  5. زمان چرخه انتخاب و بسته بندی: زمان انتخاب و بسته بندی سفارشات خود را پیگیری کنید
  6. زمان چرخه سفارش: مدت زمان ارسال سفارش را کنترل کنید
  7. میزان استفاده از تجهیزات: آیا تجهیزات شما برای نیروی کار شما کافی است؟
  8. نرخ استفاده از تریلر: بر درصد فضای تریلر در حال استفاده نظارت کنید
  9. هزینه های حمل و نقل: تجزیه و تحلیل تمام هزینه ها از ثبت سفارش تا تحویل
  10. زمان ماندگاری: مدت زمان انتظار رانندگان برای تحویل گرفتن یا تحویل گرفتن سفارشات را کاهش دهید
  11. هزینه های نگهداری موجودی: تمام هزینه های مربوط به ذخیره موجودی فروخته نشده را پیگیری کنید
  12. هزینه های انبارداری: هزینه های انبار خود را بهینه کنید
  13. هزینه های انتخاب، جمع آوری و بسته بندی اقلام: تمام هزینه های مربوط به فرآیند انتخاب و بسته بندی خود را کنترل کنید
  14. نسبت عملیات: سودآوری عملیات خود را پیگیری کنید
  15. استفاده از مواد بسته بندی: استفاده از مواد خود را بهینه کنید
  16. تعداد حمل: بدانید چه تعداد سفارش ارسال شده است
  17. دقت موجودی: از مشکلات به دلیل موجودی نادرست جلوگیری کنید
  18. گردش موجودی: تعداد دفعات فروخته شدن موجودی شما را پیگیری کنید
  19. نسبت موجودی به فروش: مازاد بالقوه را شناسایی کنید

هزینه های حمل موجودی تمام هزینه های مربوط به ذخیره موجودی فروخته نشده را دنبال می کند و یکی از بزرگترین چالش ها برای مدیریت کارآمد موجودی است زیرا می تواند مستقیماً بر سودآوری تأثیر بگذارد. این هزینه‌ها می‌تواند مربوط به نگهداری محصولات در انبارها برای مدت طولانی، حقوق نیروی کار، حمل‌ونقل، مالیات، بیمه و حتی فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشد که ممکن است شرکت به دلیل محدودیت منابع موجود در انبار فروخته نشده از دست بدهد. همانطور که گفته شد، هزینه های حمل و نقل شما می تواند حدود 20-30٪ از کل ارزش موجودی را تشکیل دهد. بنابراین، ردیابی منظم این KPI ضروری است زیرا می‌تواند به اطلاع‌رسانی استراتژی‌های تولید، ROI موجودی و صورت‌های مالی شرکت کمک کند.
یک روش خوب برای حداقل نگه داشتن هزینه ها، استفاده از ابزارهای تحلیل پیش بینی برای پیش بینی تقاضا و تصمیم گیری در مورد سطح موجودی خود است.

12- هزینه های انبارداری
بر هزینه های مدیریت انبار خود نظارت کنید
انبارداری مدیریت فضا و زمان است. هزینه های انبارداری به پولی اطلاق می شود که به کالاهایی که به داخل یا خارج از انبار منتقل می شوند اختصاص می یابد. این هزینه‌ها هزینه‌های تجهیزات و انرژی مانند سفارش، ذخیره‌سازی و بارگیری کالا و همچنین هزینه‌های مربوط به انسان مانند نیروی کار، حمل و نقل یا تحویل را پوشش می‌دهد. هزینه های انبارداری جزء دیگری از KPI لجستیکی است، یعنی کل هزینه های حمل و نقل. اندازه‌گیری آن‌ها آسان نیست، اما به محض انجام، مدیریت کلی شما را تسهیل می‌کند و ارزش زیادی را اضافه می‌کند، چیزی که مدیریت ارشد یا سرمایه‌گذاران از آن استقبال می‌کنند.
انبار به عنوان منطقه اصلی کسب و کار شما، اندازه گیری و بررسی هزینه ها به طور منظم برای بهبود عملکرد و ارزیابی چنین بهبودی بسیار مهم است.
13- هزینه های جمع آوری سفارش و بسته بندی
نظارت بر تمام هزینه های مربوط به فرآیندهای انتخاب و بسته بندی
مثال بعدی لجستیک KPI ما هزینه های انتخاب و بسته بندی است. هدف این معیار اندازه‌گیری تمام جنبه‌های هزینه مربوط به انتخاب و بسته‌بندی سفارشات شما است – به عنوان مثال، نیروی کار، مواد بسته‌بندی یا تجهیزات. هدف نهایی شما در اینجا باید این باشد که هزینه ها را تا حد امکان پایین نگه دارید. بنابراین، نظارت بر این KPI برای درک اینکه آیا در کل فرآیند بیش از حد نیاز منابع خرج می‌کنید مفید خواهد بود. هزینه‌های انتخاب و بسته‌بندی را نیز می‌توان با تقسیم آن به محصولات یا دسته‌های محصول، عمیق‌تر تحلیل کرد، به این ترتیب می‌توانید دقیقاً ببینید که هزینه‌هایتان به کجا می‌رود و راه‌حل‌های سازنده‌ای برای آن پیدا کنید.
یک راه موثر برای بهینه‌سازی این KPI این است که روش‌ها و تکنیک‌های مختلف چیدن و بسته‌بندی را در هر خط کار آزمایش کنید و ببینید کدام یک از نظر هزینه و زمان برای تجارت شما کارآمدتر است.
14- نسبت عملیات
سودآوری عملیات خود را دنبال کنید
مثال بعدی ما به جنبه مالی یک بخش لجستیک یا شرکت مربوط می شود. نسبت عملیاتی ارزیابی می‌کند که یک کسب‌وکار چقدر کارآمد است که هزینه‌های عملیاتی را پایین نگه می‌دارد در حالی که همچنان درآمد ایجاد می‌کند، هرچه این نسبت کوچک‌تر باشد، بهتر است. وقتی صحبت از هزینه های عملیاتی می شود، منظور همه هزینه هایی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم با تولید مرتبط است، مانند امور اجرایی، موجودی، ذخیره سازی، حمل و نقل و غیره. پایین نگه داشتن این هزینه ها تا حد امکان برای اطمینان از سودآوری کسب و کار و همچنین نشان دادن به سرمایه گذاران که همه چیز به خوبی پیش می رود مهم است. OR با فرمول زیر محاسبه می شود: نسبت عملیاتی (OR) = هزینه های عملیاتی + COGS / فروش خالص و همچنین می تواند به عنوان شاخص عملکرد در برابر رقبا استفاده شود.
یک توصیه خوب این است که نسبت عملیات را در دوره های زمانی طولانی تری دنبال کنید تا روندها را شناسایی کرده و دلایل آنها را پیدا کنید.

15- استفاده از مواد بسته بندی
آیا مصرف مواد خود را بهینه می کنید؟
استفاده از مواد بسته بندی یک KPI انبار است که هدف آن ردیابی مقدار مواد مورد استفاده برای بسته بندی در هر خط کاری در فرآیند انتخاب و بسته بندی شما است. این یک معیار مهم برای ردیابی است زیرا استفاده از مواد بیشتر از حد نیاز می‌تواند منجر به هزینه‌های بالاتر شود، اما همچنین بر تصویر کسب‌وکار شما به دلیل عدم اتخاذ شیوه‌های پایدار پایدار در بسته‌بندی شما تأثیر منفی می‌گذارد.
به منظور جلوگیری از اتلاف مواد، ابعاد بسته بندی اجباری مربوط به اندازه کالای در حال بسته بندی را تنظیم کنید. به این ترتیب در منابع صرفه جویی می کنید و تاثیرات زیست محیطی خود را به حداقل می رسانید.

16- تعداد محموله ها
بر سفارشات ارسال شده از انبار خود نظارت کنید
حمل و نقل فقط مربوط به ارسال کالا و بسته در کامیون یا قایق نیست. محموله ها ویترین انبار شما هستند. کیفیت آنها و دقت سفارش اولیه کیفیت خدمات شما را نیز نشان می دهد. به همان روشی که تعداد سفارش‌های آماده ارسال به موقع را اندازه‌گیری می‌کنید (KPI ارسال به موقع)، می‌توانید تعداد سفارش‌های ارسال شده به خارج از انبار خود را نیز اندازه‌گیری کنید. تجزیه و تحلیل روندها در طول زمان، بینش خوبی در مورد ساعات شلوغی یا فصل های شلوغی (مانند زمان کریسمس) ارائه می دهد و شما را قادر می سازد منابع بیشتری را بر این اساس پیش بینی و تخصیص دهید.
تقسیم این رقم به چندین دسته (کشورها، مناطق، انواع محصولات) اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها برای بهینه سازی سایر معیارهای لجستیکی، مانند موارد مربوط به تحویل، استفاده کنید.
17- دقت موجودی
از مشکلات ناشی از موجودی نادرست اجتناب کنید
دقت موجودی یکی از آن معیارهای لجستیکی است که می تواند انبار شما را خراب یا درست کند. در واقع، داشتن لیستی از کالاهایی که موجودی فیزیکی آنها با موجودی سیستمی مطابقت ندارد می تواند به طور قابل توجهی به کسب و کار شما آسیب برساند. اگر موجودی شما نادرست باشد، می‌تواند منجر به سفارش‌های برگشتی غیرمنتظره و همچنین مشتریان ناراضی و به طور کلی، هزینه‌های کلی بالاتر شود. یک موجودی منظم که مغایرت‌های موجود با سوابق موجودی الکترونیکی شما را بررسی می‌کند، تضمین می‌کند که شیوه‌های حسابداری مرتب هستند و کسب و کار شما قابل اعتماد است و از کابوس‌های موجودی خیالی جلوگیری می‌کند. این نسبت همچنین به شما کمک می کند تا مسائل مربوط به دریافت، حمل و نقل یا حسابداری را تشخیص دهید.
در یک سطح واقع بینانه تر، طبیعی است که بین موجودی سیستمی و موجودی واقعی انبار تفاوت وجود داشته باشد، اما ایده این است که تا آنجا که ممکن است این نسبت بیش از 92٪ حفظ شود.
18-گردش موجودی
پیگیری کنید که کل موجودی شما چند بار فروخته شده است
این KPI لجستیک تعداد دفعاتی که کل موجودی شما در یک بازه زمانی مشخص فروخته شده است را اندازه گیری می کند. این یک شاخص عالی برای برنامه ریزی کارآمد تولید، فرآیند و همچنین مدیریت بازاریابی و فروش است. به طور کلی، هر چه نرخ گردش مالی شما بیشتر باشد، بهتر است. گردش مالی کم ممکن است منجر به مشکلاتی در تبدیل سهام شما به درآمد شود و این می تواند از هر مرحله از فرآیند زنجیره تامین شما ناشی شود. یک نرخ کلی برای مقایسه این شاخص وجود ندارد، زیرا این شاخص بستگی به نوع صنعتی دارد که شرکت شما در آن قرار دارد بطور مثال یک نمایندگی خودرو گردش مالی کمتری نسبت به یک فروشگاه مواد غذایی استاندارد خواهد داشت. ایده این است که میانگین نرخ صنعت خود را محک بزنید و سعی کنید به آن هدف برسید و از آن فراتر بروید.
پس از محاسبه نرخ خود، آن را با میانگین نرخ صنعت خود مقایسه کنید و از آن پیشی بگیرید.

19- نسبت موجودی به فروش
میزان موجودی خود را در مقایسه با تعداد فروش انجام شده ارزیابی کنید
این معیار لجستیک در ارزیابی مازاد موجودی خوب است. نسبت بین موجودی موجود برای فروش و مقدار واقعی فروخته شده را اندازه گیری می کند. این یک شاخص عملکرد عالی است که همچنین به شما می گوید که آیا شرکت شما قادر به رویارویی با موقعیت های غیرمنتظره است یا خیر. اگر آن را با سایر KPIها مانند گردش موجودی یا هزینه حمل موجودی اندازه گیری و استفاده کنید، حتی یک شاخص بزرگتر است. این به شما اجازه می دهد تا از ثبات مالی کسب و کار خود مطلع شوید، اما همچنین مسیری را که می خواهید در پیش بگیرید – فروش موجودی خود در سریع ترین زمان ممکن یا خیر.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، مقدا این شاخص به کسب و کار شما بستگی دارد که هدف شما چقدر باید باشد. معمولاً سعی می‌کنید آن را خیلی بالا نگه ندارید تا از نرخ پایین گردش موجودی جلوگیری کنید.

بازدیدها: 1

Similar Posts