مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) لجستیک
مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) لجستیک
شاخصها و معیارهای کلیدی عملکرد لجستیک
KPI یا شاخص کلیدی عملکرد لجستیک یک سنجش عملکرد است که مدیران لجستیک برای ردیابی، تجسم و بهینهسازی کارآمد تمام فرآیندهای لجستیکی مربوطه استفاده میکنند. این شاخص ها عموما به جنبههای حمل و نقل، موجودی، انبار و زنجیره تامین اشاره دارد.
صنعت لجستیک روزانه مقادیر زیادی داده از فرآیندهای انبارداری، حمل و نقل سفارشات، چیدمان و بسته بندی و غیره تولید می کند. بطور کلی شرکت هایی که از راه حل های تجزیه و تحلیل لجستیک برای بهبود عملکرد خود سود می برند، در دراز مدت پیشرفت های قابل ملاحظه ای خواهند کرد. لذا بمنظور کمک به شما در دستیابی به این نوع موفقیت، در این مطلب، لیستی از معیارهای لجستیک حرفه ای را گردآوری شده که نه تنها تضمین می کند که فرآیندهای عملیاتی کسب و کار شما به خوبی اجرا شود، بلکه به شما کمک می کند تا هزینه ها را در با حفظ کیفیت خدمات، بهینه نماید. ( استفاده از داشبوردهای حرفه ای بینش عمیقتری از این معیارها و شاخص ها به شما خواهد داد)
مهمترین شاخصهای کلیدی عملکرد لجستیک و معیارها بشرح ذیل می باشد:
- زمان ارسال: مشکلات احتمالی را در فرآیند انجام سفارش خود مشاهده کنید
- دقت سفارش: بر میزان حوادث نظارت کنید
- دقت انتخاب: چه تعداد سفارش بدون خطا انتخاب می شوند؟
- زمان تحویل: میانگین زمان تحویل خود را با جزئیات پیگیری کنید
- زمان چرخه انتخاب و بسته بندی: زمان انتخاب و بسته بندی سفارشات خود را پیگیری کنید
- زمان چرخه سفارش: مدت زمان ارسال سفارش را کنترل کنید
- میزان استفاده از تجهیزات: آیا تجهیزات شما برای نیروی کار شما کافی است؟
- نرخ استفاده از تریلر: بر درصد فضای تریلر در حال استفاده نظارت کنید
- هزینه های حمل و نقل: تجزیه و تحلیل تمام هزینه ها از ثبت سفارش تا تحویل
- زمان ماندگاری: مدت زمان انتظار رانندگان برای تحویل گرفتن یا تحویل گرفتن سفارشات را کاهش دهید
- هزینه های نگهداری موجودی: تمام هزینه های مربوط به ذخیره موجودی فروخته نشده را پیگیری کنید
- هزینه های انبارداری: هزینه های انبار خود را بهینه کنید
- هزینه های انتخاب، جمع آوری و بسته بندی اقلام: تمام هزینه های مربوط به فرآیند انتخاب و بسته بندی خود را کنترل کنید
- نسبت عملیات: سودآوری عملیات خود را پیگیری کنید
- استفاده از مواد بسته بندی: استفاده از مواد خود را بهینه کنید
- تعداد حمل: بدانید چه تعداد سفارش ارسال شده است
- دقت موجودی: از مشکلات به دلیل موجودی نادرست جلوگیری کنید
- گردش موجودی: تعداد دفعات فروخته شدن موجودی شما را پیگیری کنید
- نسبت موجودی به فروش: مازاد بالقوه را شناسایی کنید
1- زمان حمل
مشکلات احتمالی را در فرآیند انجام سفارش پیدا کنید
معیار ارسال به موقع به نسبت سفارش هایی که در تاریخ ارسال درخواستی یا قبل از آن ارسال شده اند تقسیم بر تعداد کل سفارش ها اشاره دارد. این اولین KPI لجستیکی است که به شما کمک می کند عملکرد زنجیره تامین خود را اندازه گیری کنید. در واقع، اگر فاصله زمانی بین لحظه ای که مشتری سفارش خود را ارسال می کند و لحظه ای که سفارش برای ارسال آماده می شود بسیار طولانی باشد، می تواند نشان دهنده مشکلاتی در روندی باشد که باید اصلاح شود. خواه فرآیندهای برنامه ریزی منسوخ شده باشد یا سیستم های اجرایی قطع شده برای مواجهه با تقاضای فزاینده بسیار کند است، مسائل باید برای پاسخگویی سریع به رویدادهای غیرمنتظره حل شوند.
پس از تعیین معیار میانگین زمان، باید نوع خاصی از سفارش را ارسال کنید، مانند تعیین زمان ارسال هدف نسبت به هر محصول برای رسیدن به آن.
2- دقت سفارش
بر میزان حوادث در انبار خود نظارت کنید
نرخ سفارش کامل یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم لجستیکی در مورد کارایی زنجیره تامین شما است. این تعداد سفارشهایی را که بدون هیچ حادثهای در مسیرشان پردازش، ارسال و تحویل میشوند اندازهگیری میکند. زمان ارسال و همچنین زمان تحویل هر دو محترم است، سفارش اشتباه نیست و کالا آسیبی ندیده است. این مهم است زیرا کارایی زنجیره تامین و خدمات تحویل شما را نشان میدهد و منجر به مشتریان رضایت بیشتری میشود که مایل به بازگشت یا توصیه خدمات شما هستند.
هرچه این نرخ بالاتر باشد، برای کسب و کار شما بهتر است. شما از بازگرداندن کالاهای نادرست یا آسیب دیده پول کمتری از دست خواهید داد و سطح رضایت مشتریان خود را افزایش خواهید داد.
3- دقت جمع آوری سفارش
چه تعداد سفارش بدون خطا انتخاب می شود؟
دقت چیدن یکی دیگر از KPI انبار مربوط به کیفیت فرآیند انتخاب و بسته بندی شما است. هدف این متریک ردیابی درصد سفارشهای انتخابشده بدون خطا از تعداد کل سفارشهای شما است و با این فرمول ساده محاسبه میشود: (کل سفارشها – کالای اشتباه به دلیل بازگشت کالا) / (کل سفارشها). این معیار مستقیماً بر سطح رضایت مشتری تأثیر می گذارد زیرا تضمین می کند که مشتریان کالای صحیح را از سفارش خود دریافت می کنند. علاوه بر این، دقت انتخاب بالاتر باعث صرفه جویی در هزینه جابجایی اقلام ارسال شده اشتباه می شود. بنابراین، شرکت ها باید مطمئن شوند که به طور مداوم بر آن نظارت دارند.
دقت انتخاب را بر اساس محصولات برگشتی خود اندازه گیری کنید، اما برای اطمینان از عدم وجود اشتباه، انتخاب ها را به صورت تصادفی بررسی کنید.
4- زمان تحویل
میانگین زمان تحویل خود را با جزئیات پیگیری کنید
میانگین زمان تحویل از لحظه ثبت سفارش برای ارسال و لحظه تحویل آن به مشتری/دفتر پست اندازه گیری می شود. پس از محک زدن و داشتن ایده ای از میانگین زمان تحویل از انبار خود به هر نقطه، هدف کاهش آن در صورت امکان – برای مثال ارائه خدمات ویژه تحویل – اما مهمتر از آن، مشخص کردن آن است. به عنوان مثال، گفتن اینکه یک سفارش طی 4 تا 5 روز کاری به دست شما می رسد، بهتر از این است که بگوییم ظرف 1 تا 5 روز کاری می رسد. علاوه بر این، اگر بتوانید ساعت تحویل را دقیق کنید (بین ساعت 13 تا 15 به جای بین 8 تا 18 ساعت)، حتی بهتر است. به این ترتیب، مشتری شما میداند که چه زمانی باید برای تحویل گرفتن بسته در خانه باشد، نرخ دقت انتخاب سفارش شما را افزایش میدهد و از برگشت اجتناب میکند.
این یک مثال معمولی لجستیکی KPI برای محدود کردن و دقیقتر شدن تا حد امکان برای خدمات بهتر است.
5- زمان سیکل جمع آوری سفارش و بسته بندی
آیا چرخه انتخاب و بسته بندی شما کارآمد است؟
زمان چرخه برداشت و بستهبندی یک KPI لجستیک است که مدت زمانی را که کارمند برای انتخاب یک کالا از قفسه تا زمانی که فرآیند بستهبندی انجام میشود، ردیابی میکند. این معیار با تقسیم کل زمان بر تعداد کل موارد انتخاب شده و بسته بندی شده در یک دوره تعیین شده محاسبه می شود. در مثال، می بینیم که توسعه هر خط بر اساس یک هدف دنبال می شود و خط A کمی بالاتر از آن است. این اطلاعات ارزشمندی است زیرا به شما امکان میدهد نگاهی عمیقتر به روند آن خط بیندازید و بفهمید چه چیزی میتواند انتخاب و بستهبندی را به تاخیر بیندازد. اندازهگیری هر خط کار به طور جداگانه همچنین شما را قادر میسازد تا استراتژیهای مختلفی را برای هر کدام امتحان کنید و ببینید کدام یک مؤثرتر است.
بر اساس تعداد کل سفارشات و نیروی کار موجود، اهداف واقعی را برای پیگیری زمان چرخه انتخاب و بسته بندی خود تعیین کنید.
6- زمان چرخه سفارش
چقدر طول می کشد تا یک سفارش ارسال شود؟
زمان چرخه سفارش یکی از مهمترین KPIهای لجستیکی است که میتوان آن را ردیابی کرد، زیرا میتواند بر سطح رضایت مشتری تأثیر زیادی بگذارد. میانگین زمان ارسال سفارش را از لحظه ثبت تا خروج از انبار (بدون در نظر گرفتن زمان ارسال) اندازه گیری می کند. چرخه سفارش طولانی مدت میتواند ناکارآمدیهای زنجیره تامین شما را روشن کند که میتواند منجر به ارسال به موقع منفی و نرخ سفارش عالی شود، در نتیجه رضایت مشتری منفی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، ردیابی دقیق این معیار و ارزیابی هر منطقه از فرآیند زنجیره تامین شما مهم است تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به خوبی اجرا می شود و سفارشات می توانند بدون مشکل ارسال شوند. به عنوان مثال، میتوانید ارزیابی کنید که آیا در فرآیند برداشت و بستهبندی تنگناهایی وجود دارد یا به فکر خودکار کردن فرآیند دریافت سفارش باشید تا از اشتباهات دستی که میتواند منجر به تاخیر شود، جلوگیری کنید.
به سایر معیارهای لجستیک مانند دقت انتخاب یا میانگین زمان ماندن نگاه کنید و فرصتهای بهبود را پیدا کنید تا زمان چرخه سفارش را تا حد امکان پایین نگه دارید.
7- نرخ بهره وری تجهیزات
آیا تجهیزات شما برای نیروی کار شما کافی است؟
در فهرست بعدی از نمونههای معیارهای لجستیک، نرخ استفاده از تجهیزات قرار میگیرد. اگرچه کارمندان کسانی هستند که کارهای سنگین را انجام می دهند، فناوری و تجهیزات جنبه های اساسی کارایی هر فرآیند انبار هستند. تصویر بالا درصدی از استفاده از تجهیزات را در هر خط کار بر اساس هدف عملکرد ماه گذشته نشان می دهد. در این مورد ما میتوانیم ببینیم که خطوط A و B بیش از هدف هستند و C در حد است، این میتواند به این معنی باشد که ممکن است برای بهبود عملکرد در این زمینه به سرمایهگذاری در تجهیزات بیشتری نیاز باشد.
میزان استفاده سالم از تجهیزات باید بین 70 تا 90 درصد باشد زیرا این اطمینان را ایجاد می کند که کارمندان شما برای استفاده از تجهیزات در صف منتظر نمانند.
8- نرخ بهره وری ناوگان حمل
درصد فضای استفاده شده تریلر را نظارت کنید
همانطور که از نامش پیداست، این KPI ساده درصد فضایی که در تریلرهای شما در هر ماه استفاده می شود را ردیابی می کند. با توجه به اینکه هر سانتی متر از ظرفیت بار کامیون که استفاده نمی شود نشان دهنده فرصت از دست رفته درآمد، هدر رفت پول اضافی برای سوخت، فرسودگی غیرضروری تریلرها و موارد دیگر است، نظارت منظم بر این نرخ از اهمیت بالایی برخوردار است. این می تواند به شما کمک کند تا پتانسیل تریلرهای خود را به حداکثر برسانید و در عین حال هزینه ها را با برنامه ریزی کارآمد به حداقل برسانید. با سازماندهی حمل و نقل سفارش خود بر اساس استفاده از تریلر، می توانید متوجه شوید که در واقع فقط به 80٪ از تریلرهایی که در حال حاضر در دسترس دارید نیاز دارید، که به معنی کاهش قابل توجهی در هزینه ها است.
استراتژی های مختلف را اجرا کنید و میزان استفاده از تریلر خود را به صورت ماهانه مقایسه کنید تا اثرات مثبت یا منفی را مشاهده کنید.
9- هزینه ی حمل و نقل
پیگیری هزینه ها از زمان سفارش تا تحویل آن
میانگین هزینه های حمل و نقل، کل هزینه های مربوط به پردازش یک سفارش را از ابتدا تا انتها محاسبه می کند. تمام هزینه های مربوط به این KPI لجستیک را بر اساس دسته بندی های متمایز تجزیه می کند: پردازش سفارش، اداری، حمل موجودی، انبارداری و در نهایت هزینه های حمل و نقل واقعی. پس از محاسبه همه اینها، می توانید درصدی را که هر مرحله از فرآیند نشان می دهد ارزیابی کنید و ببینید که آیا این بیش از حد است یا در هنجارها است. همچنین می توانید هزینه های حمل و نقل را نسبت به یک محصول محاسبه کنید و ببینید که یک کالا در مقایسه با درآمدی که برای شما به ارمغان می آورد چقدر هزینه دارد.
هدف این شاخص کاهش هزینه های حمل و نقل با حفظ کیفیت بالای تحویل است.
10- زمان انتظار ناوگان
زمان انتظار راننده برای انتخاب یا رها کردن سفارشات را کاهش دهید
در مرحله بعد، در لیست KPIهای لجستیک ما، میانگین زمان ماندن را بر حسب ساعت در روز در هفته داریم. این معیار که به عنوان “زمان بازداشت” نیز شناخته می شود، میانگین زمانی را که رانندگان در انبار در انتظار بارگیری یا تخلیه سفارشات از تریلر می گذرانند، ردیابی می کند. این یک شاخص مهم برای ردیابی است زیرا می تواند به طور قابل توجهی بر کارایی کلی زنجیره تامین و سودآوری آن تأثیر بگذارد. چندین عنصر می توانند باعث توقف طولانی مدت شوند، مانند تأخیر خودرو، بارگیری سفارشات پیچیده یا سنگین، فرآیندهای خسته کننده تحویل، و حجم سفارش و غیره. توجه دقیق به هر یک از این عناصر میتواند به شما کمک کند تا از هر مشکلی آگاه باشید و اطمینان حاصل کنید که زمان ماندن به طور متوسط باقی میماند. به عنوان مثال، آماده سازی از قبل برای روزهای با حجم بالای سفارش می تواند از تاخیر جلوگیری کند.
داشتن سطحی از زمان انتظار اجتناب ناپذیر است و باید در برنامه حمل و نقل شما در نظر گرفته شود تا از مشکلات با شرکای حمل و نقل و مشتریان جلوگیری شود.
11- هزینه های موجودی
تمام هزینه های مربوط به ذخیره موجودی فروخته نشده را پیگیری کنید
هزینه های حمل موجودی تمام هزینه های مربوط به ذخیره موجودی فروخته نشده را دنبال می کند و یکی از بزرگترین چالش ها برای مدیریت کارآمد موجودی است زیرا می تواند مستقیماً بر سودآوری تأثیر بگذارد. این هزینهها میتواند مربوط به نگهداری محصولات در انبارها برای مدت طولانی، حقوق نیروی کار، حملونقل، مالیات، بیمه و حتی فرصتهای سرمایهگذاری باشد که ممکن است شرکت به دلیل محدودیت منابع موجود در انبار فروخته نشده از دست بدهد. همانطور که گفته شد، هزینه های حمل و نقل شما می تواند حدود 20-30٪ از کل ارزش موجودی را تشکیل دهد. بنابراین، ردیابی منظم این KPI ضروری است زیرا میتواند به اطلاعرسانی استراتژیهای تولید، ROI موجودی و صورتهای مالی شرکت کمک کند.
یک روش خوب برای حداقل نگه داشتن هزینه ها، استفاده از ابزارهای تحلیل پیش بینی برای پیش بینی تقاضا و تصمیم گیری در مورد سطح موجودی خود است.
12- هزینه های انبارداری
بر هزینه های مدیریت انبار خود نظارت کنید
انبارداری مدیریت فضا و زمان است. هزینه های انبارداری به پولی اطلاق می شود که به کالاهایی که به داخل یا خارج از انبار منتقل می شوند اختصاص می یابد. این هزینهها هزینههای تجهیزات و انرژی مانند سفارش، ذخیرهسازی و بارگیری کالا و همچنین هزینههای مربوط به انسان مانند نیروی کار، حمل و نقل یا تحویل را پوشش میدهد. هزینه های انبارداری جزء دیگری از KPI لجستیکی است، یعنی کل هزینه های حمل و نقل. اندازهگیری آنها آسان نیست، اما به محض انجام، مدیریت کلی شما را تسهیل میکند و ارزش زیادی را اضافه میکند، چیزی که مدیریت ارشد یا سرمایهگذاران از آن استقبال میکنند.
انبار به عنوان منطقه اصلی کسب و کار شما، اندازه گیری و بررسی هزینه ها به طور منظم برای بهبود عملکرد و ارزیابی چنین بهبودی بسیار مهم است.
13- هزینه های جمع آوری سفارش و بسته بندی
نظارت بر تمام هزینه های مربوط به فرآیندهای انتخاب و بسته بندی
مثال بعدی لجستیک KPI ما هزینه های انتخاب و بسته بندی است. هدف این معیار اندازهگیری تمام جنبههای هزینه مربوط به انتخاب و بستهبندی سفارشات شما است – به عنوان مثال، نیروی کار، مواد بستهبندی یا تجهیزات. هدف نهایی شما در اینجا باید این باشد که هزینه ها را تا حد امکان پایین نگه دارید. بنابراین، نظارت بر این KPI برای درک اینکه آیا در کل فرآیند بیش از حد نیاز منابع خرج میکنید مفید خواهد بود. هزینههای انتخاب و بستهبندی را نیز میتوان با تقسیم آن به محصولات یا دستههای محصول، عمیقتر تحلیل کرد، به این ترتیب میتوانید دقیقاً ببینید که هزینههایتان به کجا میرود و راهحلهای سازندهای برای آن پیدا کنید.
یک راه موثر برای بهینهسازی این KPI این است که روشها و تکنیکهای مختلف چیدن و بستهبندی را در هر خط کار آزمایش کنید و ببینید کدام یک از نظر هزینه و زمان برای تجارت شما کارآمدتر است.
14- نسبت عملیات
سودآوری عملیات خود را دنبال کنید
مثال بعدی ما به جنبه مالی یک بخش لجستیک یا شرکت مربوط می شود. نسبت عملیاتی ارزیابی میکند که یک کسبوکار چقدر کارآمد است که هزینههای عملیاتی را پایین نگه میدارد در حالی که همچنان درآمد ایجاد میکند، هرچه این نسبت کوچکتر باشد، بهتر است. وقتی صحبت از هزینه های عملیاتی می شود، منظور همه هزینه هایی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم با تولید مرتبط است، مانند امور اجرایی، موجودی، ذخیره سازی، حمل و نقل و غیره. پایین نگه داشتن این هزینه ها تا حد امکان برای اطمینان از سودآوری کسب و کار و همچنین نشان دادن به سرمایه گذاران که همه چیز به خوبی پیش می رود مهم است. OR با فرمول زیر محاسبه می شود: نسبت عملیاتی (OR) = هزینه های عملیاتی + COGS / فروش خالص و همچنین می تواند به عنوان شاخص عملکرد در برابر رقبا استفاده شود.
یک توصیه خوب این است که نسبت عملیات را در دوره های زمانی طولانی تری دنبال کنید تا روندها را شناسایی کرده و دلایل آنها را پیدا کنید.
15- استفاده از مواد بسته بندی
آیا مصرف مواد خود را بهینه می کنید؟
استفاده از مواد بسته بندی یک KPI انبار است که هدف آن ردیابی مقدار مواد مورد استفاده برای بسته بندی در هر خط کاری در فرآیند انتخاب و بسته بندی شما است. این یک معیار مهم برای ردیابی است زیرا استفاده از مواد بیشتر از حد نیاز میتواند منجر به هزینههای بالاتر شود، اما همچنین بر تصویر کسبوکار شما به دلیل عدم اتخاذ شیوههای پایدار پایدار در بستهبندی شما تأثیر منفی میگذارد.
به منظور جلوگیری از اتلاف مواد، ابعاد بسته بندی اجباری مربوط به اندازه کالای در حال بسته بندی را تنظیم کنید. به این ترتیب در منابع صرفه جویی می کنید و تاثیرات زیست محیطی خود را به حداقل می رسانید.
16- تعداد محموله ها
بر سفارشات ارسال شده از انبار خود نظارت کنید
حمل و نقل فقط مربوط به ارسال کالا و بسته در کامیون یا قایق نیست. محموله ها ویترین انبار شما هستند. کیفیت آنها و دقت سفارش اولیه کیفیت خدمات شما را نیز نشان می دهد. به همان روشی که تعداد سفارشهای آماده ارسال به موقع را اندازهگیری میکنید (KPI ارسال به موقع)، میتوانید تعداد سفارشهای ارسال شده به خارج از انبار خود را نیز اندازهگیری کنید. تجزیه و تحلیل روندها در طول زمان، بینش خوبی در مورد ساعات شلوغی یا فصل های شلوغی (مانند زمان کریسمس) ارائه می دهد و شما را قادر می سازد منابع بیشتری را بر این اساس پیش بینی و تخصیص دهید.
تقسیم این رقم به چندین دسته (کشورها، مناطق، انواع محصولات) اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها برای بهینه سازی سایر معیارهای لجستیکی، مانند موارد مربوط به تحویل، استفاده کنید.
17- دقت موجودی
از مشکلات ناشی از موجودی نادرست اجتناب کنید
دقت موجودی یکی از آن معیارهای لجستیکی است که می تواند انبار شما را خراب یا درست کند. در واقع، داشتن لیستی از کالاهایی که موجودی فیزیکی آنها با موجودی سیستمی مطابقت ندارد می تواند به طور قابل توجهی به کسب و کار شما آسیب برساند. اگر موجودی شما نادرست باشد، میتواند منجر به سفارشهای برگشتی غیرمنتظره و همچنین مشتریان ناراضی و به طور کلی، هزینههای کلی بالاتر شود. یک موجودی منظم که مغایرتهای موجود با سوابق موجودی الکترونیکی شما را بررسی میکند، تضمین میکند که شیوههای حسابداری مرتب هستند و کسب و کار شما قابل اعتماد است و از کابوسهای موجودی خیالی جلوگیری میکند. این نسبت همچنین به شما کمک می کند تا مسائل مربوط به دریافت، حمل و نقل یا حسابداری را تشخیص دهید.
در یک سطح واقع بینانه تر، طبیعی است که بین موجودی سیستمی و موجودی واقعی انبار تفاوت وجود داشته باشد، اما ایده این است که تا آنجا که ممکن است این نسبت بیش از 92٪ حفظ شود.
18-گردش موجودی
پیگیری کنید که کل موجودی شما چند بار فروخته شده است
این KPI لجستیک تعداد دفعاتی که کل موجودی شما در یک بازه زمانی مشخص فروخته شده است را اندازه گیری می کند. این یک شاخص عالی برای برنامه ریزی کارآمد تولید، فرآیند و همچنین مدیریت بازاریابی و فروش است. به طور کلی، هر چه نرخ گردش مالی شما بیشتر باشد، بهتر است. گردش مالی کم ممکن است منجر به مشکلاتی در تبدیل سهام شما به درآمد شود و این می تواند از هر مرحله از فرآیند زنجیره تامین شما ناشی شود. یک نرخ کلی برای مقایسه این شاخص وجود ندارد، زیرا این شاخص بستگی به نوع صنعتی دارد که شرکت شما در آن قرار دارد بطور مثال یک نمایندگی خودرو گردش مالی کمتری نسبت به یک فروشگاه مواد غذایی استاندارد خواهد داشت. ایده این است که میانگین نرخ صنعت خود را محک بزنید و سعی کنید به آن هدف برسید و از آن فراتر بروید.
پس از محاسبه نرخ خود، آن را با میانگین نرخ صنعت خود مقایسه کنید و از آن پیشی بگیرید.
19- نسبت موجودی به فروش
میزان موجودی خود را در مقایسه با تعداد فروش انجام شده ارزیابی کنید
این معیار لجستیک در ارزیابی مازاد موجودی خوب است. نسبت بین موجودی موجود برای فروش و مقدار واقعی فروخته شده را اندازه گیری می کند. این یک شاخص عملکرد عالی است که همچنین به شما می گوید که آیا شرکت شما قادر به رویارویی با موقعیت های غیرمنتظره است یا خیر. اگر آن را با سایر KPIها مانند گردش موجودی یا هزینه حمل موجودی اندازه گیری و استفاده کنید، حتی یک شاخص بزرگتر است. این به شما اجازه می دهد تا از ثبات مالی کسب و کار خود مطلع شوید، اما همچنین مسیری را که می خواهید در پیش بگیرید – فروش موجودی خود در سریع ترین زمان ممکن یا خیر.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، مقدا این شاخص به کسب و کار شما بستگی دارد که هدف شما چقدر باید باشد. معمولاً سعی میکنید آن را خیلی بالا نگه ندارید تا از نرخ پایین گردش موجودی جلوگیری کنید.
بازدیدها: 1
