تولید ناب

 زادگاه تولید ناب در شرکت تویوتا در جزیره ناگویا در ژاپن است . نخستین پیروزی خانواده تویودا در صنعت ماشین آلات نساجی بود و در دهه 1930 به دلیل نیاز شدید دولت ، شرکت مذکور وارد صنعت وسایل نقلیه موتوری گردید در آن سالها این شرکت بامشکلاتی از قبیل بازار داخلی کوچک ، نیروی کار ثابت ، فقدان سرمایه کافی و رقبای خارجی علاقه مند به بازار ژاپن روبرو بود.

          در سال 1950 ، ايجی تویودا (  Eiji Toyoda) با مهندس شرکت  تا ای چی اوهنو  به آمریکا سفر کرده واز شرکت اتومبیل سازی فورد بازدید به عمل آوردند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که اصول تولید انبوه قابلیت پیاده سازی در ژاپن را ندارد و این سیستم پر ازمودا    Muda (اتلاف ) است . برهمین اساس ، آنها شیوه جدید از تولید که بعدها تولید ناب نام گرفت را ایجاد کردند.

دلايل عدم امكان نسخه برداری از توليد انبوه بشرح ذيل بود : 

  • کوچک بودن بازار داخلی
  • نياز به انواع وسيله نقليه (تنوع) ( سواري – وانت – كاميون –  و … )
  • عدم امکان خريد گسترده آخرين تکنولوژی غرب ( نياز به سرمايه گذاري بسيار بالا)    
  • وجود توليدکنندگان بزرگ خودرو در جهان ( كه علاقمند به بازار ژاپن بودند و رقابت با آنها در آن زمان و به آن شيوه امكانپذير نبود)

            یک تولیدگر ناب مزایای تولید دستی و تولید انبوه را با یکدیگر تلفیق کرده و ازقیمت بالای اولی (توليد دستي) و انعطاف ناپذیری دومی (توليد انبوه) اجتناب می کند و از ماشین آلاتی استفاده می کند که هم خودکار و هم انعطاف پذیرند.

قبل از هر چيز اين سئوال مطرح مي شود، ” ناب ” چيست؟

 هسته ” ناب ” در استمرار مداوم بهبود فرآيندها نهفته است

  و   فلسفه آن حذف كليه فعاليتهائي است كه ارزش افزوده اي ايجاد نمي كنند و اجراي آنها باعث كاهش اتلافها در سازمان مي شود. ( مشتري براي كارهاي اضافي پول پرداخت نميكند)

ماهيت توليد ناب در فشرده سازي زمان و حذف اتلافهاي موجود در فرآيند كاري سازمانها است

ناب :

يعني هر چيزي كه ناخالصي ندارد و ناخالصي ، هر چيزي بجز فرآيند يا كالاي اصلي ميباشد

 نتايج حاصل از فشرده سازي زمان عبارتند از :

–  افزايش بهره وري،

–  افزايش توان عملياتي،

–   كاهش هزينه ها،

–  بهبود كيفيت

–  و افزايش رضايتمندي مشتري.

 تولید ناب در واقع یک فلسفه و نگرش است که درصدد حذف و از بین بردن هرفرآیند اضافی از مرحله تهیه مواد اولیه تا تولید و نهایتا فروش است که ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند.

در نگرش تولید ناب ، مونتاژگر (کارخانه اصلی ) با یک دید سیستمی با مسائل برخورد می کند. به طوری که در تلاش است که یک رابطه برد-برد (Win-Win) با کل اجزای سیستم برقرار کند. مونتاژگر ناب ، با عرضه کنندگان (Suppliers)یک رابطه نزدیک برمبنای سود معقول ایجاد می کند.

میان مدیریت و کارگران نوعی تعهد وجوددارد که مدیریت به کارگران ارزش و احترام قائل است و مسئولیتها را به آنان واگذارمی کند در مقابل ، مدیریت انتظار دارد که کارگران پاسخگوی نیازهای مختلف کارخانه باشند. 

مهمترین رکن یک سیستم ناب ، ارتباط با مشتریان است که که فروشندگان شرکت ناب با ایجاد یک سیستم اطلاعاتی دقیق در صدد ایجاد یک رابطه بین کارخانه و مشتریان هستند به نحوی که کارخانه بتواند نیازهای مختلف مشتریان را دقیقا شناسایی کرده و با خلق یک محصول مناسب نیازهای مشتریان بخشهای مختلف بازار را پاسخ دهد.بنابراین در تولید ناب همه اجزای سیستم به شکلی مطلوب منتفع می شوند.

واژه توليد ناب براي توصيف تكنيكها و روشهايي بكار ميرود كه اولين بار توسط ژاپني ها درصنايع خودرو سازي (شركت تويوتا )بكار رفت .

 توليد و ناب و زير مجموعه هاي آن توليد بهنگام (JIT) و سيستم كانبان  خود را به موثر ترين سيستم توليدي در بسياري از صنايع معرفي كرده اند.

اولين و مهمترين نكته اينكه JIT  از اجزاي يك توليد ناب است و تا اصول و پيشنيازهاي توليد ناب اجرا نشود امكان دسترسي به اين سيستم وجود ندارد.  بدين منظور ( اجراي jit   ) قبل از هر كاري بايد به حذف ضايعات وبهبود كيفيت جامع پرداخت و نيروي انساني را در جهت رسيدن به اين هدف آموزش داد . آموزش نيروي انساني به اين مفهوم كه پذيرش لزوم دستيابي به توليد ناب بايد به عنوان يك فرهنگ در بين تمامي مدبران و كاركنان يك مجموعه صنعتي ايجاد شود .

عبارت مرتبط با ” ناب ” ،‌  كلمه ژاپني كايزن(Kaizen)  به معني بهبود مستمر است. كايزن، متدولوژيي است كه كانون آن بهبود مستمر فرآيند مي باشد.

كايزن: يعني پيشرفت تدريجي ولي مستمر :

اهداف اصلي كايزن عبارتند از:  

  • كاهش اتلاف،
  • بهبود كيفيت،
  • كاهش زمان تحويل،
  • تضمين محيط كار ايمن و
  • افزايش رضايتمندي مشتري

(بطور كلي كايزن در همه زمينه ها بهبود ايجاد ميكند و همه بهبودها نهايتا  به رضايت مشتري ختم ميشود)

بازدیدها: 0

Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *