|

دو ستون اصلی سیستم تولید تویوتا ( TPS)

سیستم تولید تویوتا
سیستم تولید مبتنی بر فلسفه دستیابی به حذف کامل ضایعات به دنبال کارآمدترین روش ها

سیستم تولید تویوتا (TPS) شرکت تویوتا موتور راهی برای ساختن چیزهایی است که در سراسر جهان شناخته شده و مورد مطالعه قرار گرفته اند.
این بر فرض آسان کردن کار برای کارگران استوار است. هدف از بین بردن کامل ضایعات و کوتاه کردن زمان تحویل خودرو برای تحویل سریع، با هزینه کم و با کیفیت بالا به مشتریان است. این سیستم تولیدی در تمامی زمینه های شرکت تویوتا موتور اعم از وسایل نقلیه و خدمات دنبال می شود و همه کارکنان روزانه کایزن افزایشی را اجرا می کنند

دو ستون اصلی سیستم تولید تویوتا ( TPS)
فلسفه اساسی سیستم تولید تویوتا بر دو پایه استوار است.
اولین رکن، jidoka
اولین رکن، jidoka است که می‌توان آن را به‌صورت آزادانه به عنوان “اتوماسیون با لمس انسان” ترجمه کرد – بر اساس مفاهیم توقف فوری هنگام شناسایی ناهنجاری‌ها برای جلوگیری از تولید محصولات معیوب و بهبود بهره‌وری برای رفع نیاز مردم به ساده بودن مراقبت از ماشین ها
رکن دوم Just-in-Time :
رکن دوم Just-in-Time است که بر اساس مفهوم همگام سازی فرآیندهای تولید – پیوند دادن همه کارخانه ها و فرآیندهای تولید آنها در یک جریان مداوم – با ساختن فقط آنچه مورد نیاز است، در زمان نیاز و به مقدار مورد نیاز است.
این دو رکن امکان تولید خودروهایی را فراهم می کند که نیازهای مشتری را به سرعت، با هزینه کم و با کیفیت بالا برآورده کنند

  1. جیدوکا
    Jidoka در TPS “اتوماسیون با لمس انسانی” است، که در آن خرد انسانی به اتوماسیون اضافه می شود. خرد انسانی به این معنی است که وقتی یک ناهنجاری رخ می دهد، مانند ناهنجاری ماشین یا تجهیزات، ناهنجاری کیفیت یا تاخیر در کار، ماشین یا تجهیزات می توانند ناهنجاری را تشخیص دهند و به طور خودکار متوقف شوند، یا اپراتور می تواند خط را با کشیدن سیم توقف خود متوقف کند. . این امر خروج محصولات معیوب را از بین می برد و در عین حال امکان ایجاد کیفیت در فرآیندها را با تشخیص واضح ناهنجاری ها و جلوگیری از تکرار آنها فراهم می کند. علاوه بر این، داشتن توانایی توقف در هنگام تشخیص یک ناهنجاری به این معنی است که ماشین‌ها و تجهیزات دیگر نیازی به مراقبت ندارند و با کاهش ساعات کار باعث صرفه‌جویی در نیروی کار می‌شود.
    برای ایجاد این نوع ماشین‌ها باید ابتدا بتوانیم کار را به صورت روان و درست با دست انجام دهیم، ناهنجاری‌های کار را مشخص کنیم و آن عملیات را با ماشین‌ها جایگزین کنیم. به عبارت دیگر، به جای شروع با یک ماشین از ابتدا، ابتدا باید سعی کنید آن را به طور کامل با دست انجام دهید، کایزن را پیاده سازی کنید، ضایعات، ناسازگاری ها و الزامات نامعقول را حذف کنید – که به ترتیب در ژاپن به عنوان muda، mura، muri شناخته می شوند – و آن را بسازید. برای هر کسی امکان انجام کار وجود دارد. سپس باید امکان تشخیص ناهنجاری‌ها در کار و ساخت آن را در ماشین‌های واقعی فراهم کنید. این تلاش‌های افزایشی منجر به خط تولیدی می‌شود که با کیفیت بالا، کم هزینه، انعطاف‌پذیر و نگهداری آسان است.
    این اجرای کایزن روی کار، بستر جیدوکا است. مهم نیست که ماشین‌ها، ربات‌ها یا فناوری اطلاعات چقدر برتری دارند. آنها به تنهایی نمی توانند بیشتر از این پیشرفت کنند. فقط انسان ها می توانند کایزن را به خاطر تکامل پیاده کنند. به عبارت دیگر، کاردستی با کشف اصول اولیه ساخت از طریق کار دستی و سپس اعمال آنها در خط تولید برای پیاده سازی پیوسته کایزن به دست می آید. این چرخه کایزن هم در مهارت‌های انسانی و هم در فناوری‌ها برای مقابله با چالش فناوری‌های جدید و روش‌های ساخت و ساز حیاتی است. خرد و نبوغ انسانی برای ارائه خودروهای همیشه بهتر به مشتریان ضروری است. در آینده، ما تعهد ثابت خود را برای توسعه مداوم منابع انسانی که می توانند مستقل فکر کنند و کایزن را پیاده سازی کنند، حفظ خواهیم کرد

هنگامی که تجهیزات متوقف می شود، andon (برد صفحه نمایش مشکل) روشن می شود تا کارگران را از ناهنجاری مطلع کند. افراد فقط در صورت وجود یک ناهنجاری باید پاسخ دهند، بنابراین نیازی به مراقبت از تجهیزات از بین می‌رود.

حتی در یک خط بدون تجهیزات، آندون تنظیم شده است که با کشیدن سیم توقف روشن شود تا کارگران بتوانند در صورت وجود یک ناهنجاری مانند کیفیت پایین یا تاخیر در کار انسان، با مسئول تماس بگیرند

  1. تولید بهنگام (JIT)
    • ساختن فقط آنچه مورد نیاز است، در صورت نیاز و به مقدار مورد نیاز
    • انجام سفارشات مشتریان در سریع ترین زمان ممکن

یک خودرو از بیش از 30000 قطعه تشکیل شده است. این قطعات نه تنها توسط تویوتا بلکه در کارخانه های بسیاری از شرکای تجاری ما ساخته می شوند. همه کارخانه ها باید با هماهنگی کامل کار کنند تا وسایل نقلیه سریع و بدون ضایعات بسازند. همه برای دستیابی به تولید هماهنگ، اصول Just-in-Time زیر را رعایت می کنند:
1) فقط آنچه را که مشتری نیاز دارد، در زمان نیاز و به مقدار مورد نیاز بسازید.
2) اجازه ندهید کالاها و اطلاعات در طول تولید نگه داشته شوند.
3) آنها را با سرعتی که به فروش می رسند بسازید. اگر تمام قطعات فقط پس از دریافت سفارش مشتری ساخته شده باشند، چندین ماه طول می کشد تا سفارش مشتری انجام شود. برای جلوگیری از آن، حداقل تعداد قطعات مورد نیاز از قبل در خط مونتاژ خودرو ذخیره می شود تا به محض دریافت سفارش، خودرو ساخته شود. فرآیند قبلی دارای فروشگاهی از محصولات نهایی است که فرآیند بعدی می تواند قطعات مورد نیاز خود را از آن تهیه کند. فرآیند قبلی نیز از قبل با حداقل تعداد قطعات مورد نیاز برای بازسازی قطعاتی که در فرآیند بعدی قبل از برداشت بعدی برداشته شده اند، ذخیره می شود، و به آن اجازه می دهد فوراً هر چیزی را که برداشته شده دوباره پر کند. داشتن تمام فرآیندهای درگیر در این حلقه باعث تولید بیهوده می‌شود که در آن ما فقط آنچه مورد نیاز است، زمانی که مورد نیاز است، و به مقدار لازم برای انجام سفارش‌های مشتری و اطمینان از تولید فقط اقلام قابل فروش تولید می‌کنیم.

پیگیری مستمر این دو ستون TPS سرچشمه قدرت رقابتی تویوتا و مزایای منحصر به فرد است. ما منابع انسانی را در سراسر تویوتا توسعه خواهیم داد که این فلسفه را برای ساخت خودروهای همیشه بهتری که مورد توجه مشتریان قرار می گیرد، عملی می کند

خواستگاه سیستم تولید تویوتا یک سیستم تولیدی که در طول نسل ها به خوبی تنظیم شده است

بازدیدها: 0

Similar Posts